Artistes

Daniel DEZEUZE

Oeuvres selectionnées / Selected Works

biographie /biography

 

Daniel Dezeuze est né en 1942 dans une famille d’artistes montpelliéraine. Il fréquente l’Ecole des Beaux-Arts de Montpellier comme élève libre, ainsi que la Faculté des Lettres (licencié d’espagnol en 1962).

 

Il part en Espagne diriger l’Alliance Française d’Avilès (1962-63), puis au Mexique avec une bourse du gouvernement mexicain (1964-65). Il présente sa première exposition personnelle à la galerie Diana (Mexico, 1964).

 

Il fait son service militaire comme coopérant à Toronto (Canada), d’abord au Consulat de France, puis à l’Université de Toronto, comme assistant.

 

Fin 1967 il s’installe à Paris et jette les bases de ce qui sera « Supports-Surfaces » en 1970 avec Patrick Saytour et Claude Viallat.

 

Il participe activement aux événements de Mai 68 au Quartier Latin. Face au reflux qui s’ensuit, Daniel Dezeuze décide de lancer une revue avec Louis Cane et Marc Devade, Peinture, cahiers théoriques, 1971. Il soutient une thèse de doctorat (Littérature comparée) à la Sorbonne au même moment.

 

Il quitte Paris pour enseigner a Nice (Villa Arson 1973-4), à Bourges (ENAD, 1974-77), puis a Montpellier (Ecole Supérieure des Beaux-Arts, 1978 – 2002).

 

Entre-temps, Daniel Dezeuze voyage en Chine (1978 et 1994), au Japon (1993 et 2000), ainsi que de nombreuses fois en Amérique du Nord.

 

Avec ses productions des années 1967 – 72, il pose la question du tableau et de la peinture en général, notamment avec ses Châssis tendus d’une feuille de plastique ou peints au brou de noix (Centre G. Pompidou et Musée de la Ville de Paris et Musée de St. Etienne) et ses Echelles (Centre G.Pompidou, Musées de Nantes, Lille, Montpellier, Nice, Strasbourg, Gand, etc.)

Il s’intéresse aussi à la relation des oeuvres à l’architecture, ce qui l’amène à des premières installations spatiales (gazes 1977).

Par la suite il crée des sculptures de bois à découpe franche, puis un peu plus tard une nouvelle série appelée armes, et quelques années après, une autre intitulée objets de cueillette et réceptacles. A travers ces dernières oeuvres, il évoque différents rapports avec la nature du Mexique ou de la Méditerranée.

 

Parallèlement, il dessine beaucoup : Ames et fortifications, La vie amoureuses des plantes, Papillons, Des grotesques.

 

Dans un souci de croiser peinture et sculpture, Daniel Dezeuze reprend en 1994 les treillis des années 70 sur une base chromatique, puis il expose des Nefs en polyéthylène ainsi que des peintures sur ce même matériau (PavillonsPeintures qui perlent).

 

Il a réalisé plusieurs commandes publiques : à l’Eglise St.Laurent du Puy (pavement), au Château de Chambord (sculpture) au Jardin des Tuileries (sculpture) et à l’Hôtel de Sully à Paris (peintures).

 

2009 de Chassey, Eric. Daniel Dezeuze. Saint-Etienne, Ceysson, éditions d'art


2009 Amic, Sylvain. Troisième dimension. Arles, Actes Sud et musée Fabre


2007 Minière, Claude. Le dessin pour liberté : Daniel Dezeuze. Editions Huguet


2005 B. Ceysson and Patrick Descamps, Questions/Peinture, Somogy, Paris


2004 C. Besson and E. Latreille, Daniel Dezeuze, Gazes découpées et peintes, oeuvres 1977 – 1981, FRAC Bourgogne

 

2002Eric de Chassey, Dezeuze à Sully, Editions du Patrimoine, Paris

Jean-Pierre Greff, Fabrice Hergott, Christian Prigent, Ana Samardzija, Daniel Dezeuze, La Chaufferie,Strasbourg

Laura Lisbon, Daniel Dezeuze, in catalogue As Paintings : Divison and Displacement, MIT Press, Cambridge, Mass., U.S.A.

 

1998Guy Tosatto, Patrick Javault, Oliver Kaeppelin, Daniel Dezeuze, Nîmes, Carré d’art, musée    d’art contemporain, Actes Sud.

 

1993Georges Duby, Daniel Dezeuze, FRAC Auvergne, Clermond-Ferrand

         Nicole Tuffelli, Claire Stoullig, Daniel Dezeuze, La Vie amoureuse des plantes , Cabinet d’art graphique, MNAM, Paris

 

1989 Joëlle Pijaudier, Olivier Kaeppelin, Alfred Pacquement, Daniel Dezeuze, Flammarion, Paris (French with translation in English)


1983 Christian Prigent, Comme la peinture/ Like Painting (Daniel Dezeuze), ed. Yvon Lambert, Paris

 

1980 Bernard Ceysson, Daniel Dezeuze, Musée d’Art et d’Industrie, Saint-Etienne

 

1971Marcelin Pleynet, Le nouveau grand espace, ed. Galerie Yvon Lambert, Paris


 

Dezeuze Daniel was born in 1942 into a family of artists Montpellier.He attended the Ecole des Beaux-Arts in Montpellier as a free student and the Faculty of Arts (Bachelor of Spanish in 1962).
 
He leaves for Spain lead the French Alliance of Avilés (1962-1963), followed by Mexico with a scholarship from the Mexican government (1964-65). He presented his first exhibition at Galerie Diana (Mexico, 1964).
 
He did his military service as a volunteer in Toronto (Canada), first at the Consulate of France, then at the University of Toronto, as assistant.
 
End of 1967 he moved to Paris and lays the foundation for what will be "Support-Surface" in 1970 with Patrick and Claude Viallat Saytour.
 
He actively participates in events of May 68 in the Latin Quarter.Faced with reflux ensuing Dezeuze Daniel decides to launch a magazine with Louis Cane and Marc Devade, Painting, theoretical books, 1971. It supports a PhD (Comparative Literature) at the Sorbonne at the same time.
 
He left Paris to teach in Nice (Villa Arson 1973-4), Bourges (NADS, 1974-77), then Montpellier (School of Fine Arts, from 1978 to 2002).
 
Meanwhile, Daniel Dezeuze trip to China (1978 and 1994), Japan (1993 and 2000), and numerous times in North America.
 
With its products for years 1967 to 1972, he poses the question of the painting and painting in general, especially with its chassis stretched a sheet of plastic or painted in walnut (Centre Pompidou and the Museum of the City of Museum of Paris and St. Etienne) and Ladders (Centre G. Pompidou, Museum of Nantes, Lille, Montpellier, Nice, Strasbourg, Ghent, etc..)
He is also interested in the relationship works in architecture, which leads to the first space facilities (gauze 1977).
Subsequently he created wooden sculptures to clean cut, then later a new series called weapons, and some years later, another gathering called objects and containers. Through these works, it evokes different relationship with nature in Mexico or the Mediterranean.
 
Meanwhile, he draws a lot: Ames and fortifications, the love life of plants, butterflies, grotesque.
 
For the sake of cross painting and sculpture, in 1994 Daniel Dezeuze takes the lattice of 70 years on a color, then it exposes Nefs polyethylene as well as paintings of the same material (Flags, Paintings that bead).
 
He has completed several public commissions: the Church of Puy St.Laurent (pavement), the Château de Chambord (sculpture) at the Jardin des Tuileries (sculpture) and the Hotel de Sully in Paris (painting).

2009 Chassey, Eric. Daniel Dezeuze. Saint-Etienne, Ceysson, art editions
Amic 2009, Sylvain. Third dimension. Arles, Actes Sud and Fabre Museum

2007 Mining, Claude. The drawing for free: Daniel Dezeuze. Huguet Editions

2005 B. Ceysson and Patrick Descamps, Questions / Painting, Somogy, Paris

2004 C. Besson and E. Latreille, Daniel Dezeuze, Gazes carved and painted works 1977 - 1981, FRAC Bourgogne
 
2002 Eric de Chassey, Dezeuze in Sully, Editions Heritage, Paris
Jean-Pierre Greff, Fabrice Hergott, Christian Prigent, Ana Samardzija, Daniel Dezeuze, The Boiler, Strasbourg
Laura Lisbon, Daniel Dezeuze, Ace Paintings in catalog: Divison and Displacement, MIT Press, Cambridge, Mass., United States
 
1998 Guy Tosatto, Patrick Javault, Kaeppelin Oliver, Daniel Dezeuze, Nîmes, Carré d'Art, Museum of Contemporary Art, Actes Sud.
 
1993 Georges Duby, Daniel Dezeuze, FRAC Auvergne, Clermont-Ferrand
Tuffelli Nicole, Claire Stoullig, Daniel Dezeuze, The Love Life of Plants,         Office of Graphic Art, MNAM, Paris
 
Joelle Pijaudier 1989, Kaeppelin Olivier, Alfred Pacquement, Daniel Dezeuze, Flammarion, Paris (French with English translation in)

1983 Christian Prigent, like painting / Painting Like (Daniel Dezeuze), ed. Yvon Lambert, Paris
 
1980 Bernard Ceysson, Daniel Dezeuze, Museum of Art and Industry, Saint-Etienne
 
Marcelin Pleynet 1971, The new big space, ed. Yvon Lambert Gallery, Paris